Mobile menu

دستگاه SICS Light  

تاییدیه پارک علم و فناوری

تاییدیه پارک علم و فناوری

پیش گفتار

علائم قراردادی امداد و نجات مفهومی بین المللی در تشخیص آنها برای دریافت کمک دارند. این علائم عموما" از طریق بی سیم ، نشانه های دیداری ، شنیداری و تولید نور یا روشنائی از مسافتی دور قابل تشخیص هستند. علائم امداد و نجات نشان می دهند که یک فرد یا یک گروه از مردم ، کشتی ، هواپیما یا سایر وسایل نقلیه در معرض خطر قریب الوقوع قرار دارند و تقاضای کمک فوری دارند.

به منظور موثرتر بودن رد و بدل کردن این علائم دو فاکتور عمده در ارتباطات باید رعایت شود:

  • الف- اخطار یا هشدار علائم کمک ، مداوم و حتی رو به افزایش باشد.
  • ب - موقعیت یا وضعیت (مکان و محل) وقوع خطر شناسایی کامل شود.

ابزارهای انتقال علائم امداد رسانی می توانند در سه تقسیم بندی اولیه قرار گیرند:

  • 1 - سیگنالهای پیوسته یا طولانی دستگاههای الکترونیکی ، مخابره رادیویی تعیین موقعیت ، نورافکن های چرخان ، رادارهای انعکاس دهنده نور و سیگنالهای ثابت زمینی
  • 2 - سیگنالهای دست ساز که توسط فرد بازمانده تولید می شوند ولی عملکرد مفید و پایداری دارند، البته سرعت عمل آنها بالا نیست. این سیگنالها باتداوم بازدهی خوبی برای جلب توجه دارند، سیگنالهای انعکاس نور آینه، چراغهای چشمک زن ، نورلیزر ، منورهای رنگی شبانه ، سوت ، پرچم دود و علامت با آتش در این دسته بندی قرار دارند.
  • 3 - سیگنالهای کوتاه مدت عمر کوتاهی نیز دارند و عموما" چند ثانیه بیشتر طول نمی کشند مثل ترقه ، شلیک هوائی و ... جستجوگران باید در موقع و جهت مشخصی آنها را تشخیص دهند. بازماندگانی که نجات پیدا می کنند معتقدند که تلاش در اعلام اینگونه علائم حاصل چندانی دربر نداشته بنابراین علیرغم محبوبیت زیادی که دارند انتخاب برتر نمی باشند.

درخواست کمک شناور ، لنج و کشتی در دریا:

  • 1 - كاربرد پرچم ها و علائم بين المللي در صنعت دريانوردي: استفاده از اين پرچم ها اين مزيت را دارد كه كشتي هاي ديگر با ديدنشان بدون برقراري هيچ گونه ارتباط راديويي بتوانند از وضعيت كلي كشتي مقابل با خبر شده و متناسب با آن رفتار نمايند.
  • 2 - ارسال علائم و مخابره با چراغ:یکی از روش های مرسوم دیگر برقراری ارتباط در دریا و مخابره پیام در دریا استفاده از نور با استفاده از کدهای بین المللی (International Code of Signal) یا به اصطلاح مخابره با چراغ می باشد. نمونه عینی استفاده از این روش مخابره ارسال علامت نجات S.O.S با روش فوق می باشد. از دیگر کاربردهای مشهود کنونی استفاده از چراغ برای ارسال علامت توجه و فراخواندن شناور ناشناس به برقراری تماس با کد AA توسط واحدهای شناور صیادی به منظور ارسال هشدار به دیگر شناورهای عبوری بمنظور جلوگیری از برخورد با تور صیادی است.
  • 3 - تامين روشنايي: تامين روشنايي در دريا براي مقاصد مختلف مانند روشنايي سطح دك شناسايي اهداف اطراف شناور ، يافتن علائم دريايي فلوتر تور صيادي و يا علامت دادن از ديرباز مورد توجه و نياز دريانوردان و شناورها در دريا بوده است. از سوي ديگر با توجه به محدوديت توليد انرژي الكتريكي در انواع شناورها استفاده از منابع توليد نور با حداقل مصرف و حداكثر توليد نور نيز مورد تقاضا بوده است.

حال این مجموعه با توجه به موارد مطروحه فوق اقدام به ساخت پکیجی متشکل از نوع خاصی از نورافکن دوربرد و کم مصرف و دستگاه ارسال سیگنال SOS و AA بوسیله چراغ نموده است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

ارسال علائم و مخابره با چراغ

امروزه استفاده از چراغ برای مخابره پیام منسوخ گردیده است ولی همچنان نیاز است تا در مواقع خاصی برخی از علایم و سیگنال ها همچنان توسط چراغ مخابره گردد همانند موارد مشروحه در زیر:

1 - ارسال علامت نجات:

همان طور که می دانیم خطرات متعددی شناورها را در دریا تهدید می نماید که ممکن است این خطرات باعث بروز حوادثی گردد که منجر به تهدید جان خدمه و غرق شناور خواهد شد.

وضعیت های اضطراری به این شرح می باشد:

  • 1- آتش سوزی
  • 2- طوفان زدگی
  • 3- تصادم
  • 4- حمله دزدان دریایی
  • 5- غرق شدن کشتی
  • 6- آدم به دریا
  • 7- به گل زدن و ...

در زمان بروز وضعیت های اضطراری ، ضروری است تا پیام نجات موثر دقیق و گویا برابر روش های مشخص به شناور های حاضر در منطقه و ایستگاه های ساحلی مخابره گردد.

در میان روش های گوناگون اعلام وضعیت اضطراری ، یکی از ابتدایی ترین و همچنین موثرترین روش های اعلام در خصوص اطلاع به شناورهای نزدیک به شناور حادثه دیده بسیار موثر ، روش ارسال مورس S.O.S با استفاده از چراغ به شناورهای مجاور است.

SOSیک کد مورس پیام اضطراری (• • • – – – • • •) است. این پیام اولین بار توسط امپراطوری آلمان در آئین‌نامه رادیویی در یک آوریل ۱۹۰۵ پذیرفته شد و در سال ۱۹۰۶ در قرارداد دوم بین‌المللی رادیوتلگرافی جهانی شد و در سال ۱۹۰۸ قابل اجرا شد.

در حال حاضر روش مخابره کد مورس SOS بصورت استاندارد در International Code of Signals بیان گردیده است و به دریانوردان آموخته می شود.

در زمان اضطرار و درخواست کمک علی الخصوص در شب ارسال مورس نجات توسط چراغ به کشتی های مجاور یکی از موثرترین راه های مخابره پیام کمک می باشد ولی متاسفانه به دلیل نبود زمان ، کمبود دانش و یا اضطراب ، افراد قادر به ارسال این علامت نمی باشند.

2 - فراخواندن شناور ناشناس:

مسئله: همان گونه كه مستحضريد واحد هاي شناور صيادي (لنج – انواع قايق) اغلب در مسير حركت شناورهاي بزرگ تجاري و لين هاي ترافيكي اقدام به تور ريزي و صيد ماهي مي نمايند و هميشه با مشكل برخورد كشتي هاي تجاري با تورهاي صيادي مواجه مي باشند و در اثر برخورد شناور با تورهاي ايشان علاوه بر ايراد صدمات فراوان به تورهاي صيادي باعث پيچيدن تور بدور شافت و پروانه واحد شناور شده كه هر دوي اين دو عامل باعث تحميل هزينه هاي مالي فراوان به طرفين مي گردد و همچنين روشن و خاموش كردن VHF بطور معمول واحدهاي صيادي كوچك و لنج ها با استفاده از بيسيم و چراغ سعي در ارسال علامت به يگان هاي شناور تجاري دارند. متاسفانه بدليل عدم پيروي ايشان از چهارچوب استاندارد مخابره پيام در دريا ، واحدهاي شناور تجاري اعتنايي به ايشان نداشته و در اغلب موارد موجب برخورد كشتي با تورهاي صيادي و يا بعضاً شناورهاي صيادي محلي مي گردد.

بررسي علل: با توجه به تعدد واحدهاي صيادي و تجاري در يك منطقه ، واحد صيادي نمي تواند دقيقاً خود را به واحد تجاري شناسانده و معمولا با عبارت "درحال چراغ زدن به تو هستم" سعي مي كند خود را معرفي نمايد حال آن كه اولاً واحد تجاري ، نور چراغ صيادي را بعلت قدرت كم تشخيص نداده و دريافت نمي نمايد ، ثانياً به علت جهت دار نبودن نور فلش واحد صيادي در زمان حضور چند كشتي در يك منطقه واحد صيادي نميتواند كشتي تجاري مورد نظر خود را درست مشخص نمايد. ثالثاً واحد هاي صيادي بدون تبعيت از هيچ قالب خاصي تنها به روشن و خاموش كردن چراغ خود پرداخته وهمين عامل سبب مي گردد تا شناورهاي تجاري درصورت تشخيص نور لنج ها نيز توجهي به آنها نداشته باشند.

راه حل: در صورت پيروي واحد هاي صيادي از روش استاندارد مخابره پيام در دريا خواهند توانست در زمان لازم با شناورهاي تجاري ارتباط برقرار كرده و آنها را از وجود تور صيادي و يا هر مورد ديگر مطلع نمايند.

در اين راستا اقدامات زير صورت پذيرفته است:

الف) استفاده از نورافكن دوربرد بجاي نوع معمولي

توضيحات كامل اين نورافكن بطور كامل در ادامه شرح داده شده است. مزيت خاص نورافكن در اين مبحث خاص عبارتست از:

  • قابليت تشخيص آن ده برابر (X10) نورافكن هاي معمول است.
  • با استفاده از لنز نور بصورت هدفمند تابيده مي گردد و ميتوان نور را بر روي يك شناور و يا هدف خاص متمركز كرد.
  • نور اين نوع نورافكن به اصطلاح معمول يخي و زبر بوده بدين معني كه خارج از شعاع تابش نور همچنان تاريك باقي مانده و سايه روشن نخواهد بود اين عامل نيز سبب مي گردد تا مبداء تابش و مقصد نور از ديد ناظر بيروني كاملاً واضح باشد.
  • برخلاف نورافكن هاي رايج كه تا فاصله ٤٠ الي ٥٠ متري خود را روشن مينمايند . اين نوع خاص نورافكن قادر است تا فاصله ٥٠٠ متر و با عرض ٥٠ متر را روشن نمايد.
ب) کد دستوری مورس SOS :

در واژگان شناسی SOS یک نشان قراردادی مورس یا پیش علامت است و شکل رسمی نوشتن آن همراه با خطی دربالای حروف است. در کاربرد عام SOS مترادف عبارت کشتی ما را نجات دهید (Save our ship) یا جان ما را نجات دهید (Save our souls) می باشد.

ازآنجا که SOS یک پیش علامت است ، حروف آن اساسا" مفهوم خاصی به خودی خود ندارند و طوری انتخاب شده اند تا براحتی بخاطر سپرده شوند.

ج) کد دستوری مورس AA :

يگان شناور صيادي مي تواند در هنگام فراخواندن شناور تجاري بر روي كانال VHF 16 از عبارت "در حال مخابره مورس آلفا آلفا هستم" استفاده نمايد و با اين روش خود را به واحد شناور تجاری بشناساند. برابر كد پيام بين المللي براي فراخواندن ايستگاه شناور به آغاز مكالمه از مورس AA AA AA استفاده مي گردد. با توجه به عدم وجود تجهيزات ارسال مورس و نيز كمبود دانش دريانوردي در ميان دريانوردان واحدهاي صيادي ، اين مجموعه اقدام به ساخت دستگاهي نموده است تا تنها با فشار يك دكمه بصورت خودكار و اتوماتيك با استفاده از نورافكن دور برد خود اقدام به مخابره مورس فوق به سمت واحد تجاري هدف مي نمايد. فلذا اپراتور بدون زحمت و يا داشتن هيچ تجهيزات و يا دانش خاصي مي تواند بصورت استاندارد سيگنال مورس به واحد ديگر ارسال نموده و مكالمه خود را برقرار نمايد.

دستگاه SICS Light

در زمان بروز وضعیت اضطراری در دریا لازم است تا پیامی مبتنی به کمک به سایر شناورهای آن محدوده و همچنین در حالت عادی برای اطلاع سایر شنـاورها از حضور شما در آن محدوده باید پیامی به انها ارسال شود که روش های مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از انها استفاده از پالسهای نوری میباشد.

لذا این مجموعه اقدام به طراحی دستگاهی نمود تا در هنگام نیاز صرفا با چرخاندن یک کلید و بدون داشتن هیچ دانش خاصی بصورت خـودکار برابر روش استاندارد توسط نورافکـن دوربرد خود اقدام به ارسال مورس نجات به شناورهای اطراف نماید.

برای ایجاد این پالسهای نوری از یک پرژکتـور با برد زیاد و دستگاه ساخت و تولید پالس مورد نیاز با یک کلیـد سلکتوری برای نشان دادن وضعیت مذکـور استفاده می شـود. برنـامه نویسی طوری انجام شده است که کلیـد سلکتور دارای چهـار حالت می باشد :

  • الف - حالت off
  • ب - حالت LIGHT
  • ج - حالت SOS
  • د - حالت CUS (ارسال علامت توجه - AA- اعلام حضور در محدوده)

همچنین مدار دستگاه فوق طوری طراحی گردیده است که قابلیت گسترش و در برگرفتن حالت ها و کدهای بیشتری از مجموعه کدهای بین المللی (INTERNATIONAL CODE OF SIGNAL) را دارا می باشد.

  • در حالتی که نشانگر کلید سلکتور بر روی نشان Off باشد ، سیستم خاموش می باشد.
  • در حالتی که نشانگر کلید سلکتور بر روی نشان LIGHT قرار گیرد پروژکتور متصل به دستگاه روشن گشته و نور پیوسته ایجاد کرده و به عنوان نورافکن میتواند مورد استفاده قرار داد.
  • در حالتی که نشانگر کلید سلکتور بر روی نشان SOS قرار گیرد دستگاه پالس sos تولید شده را به پروژکتور متصل به دستگاه ارسال میکند.
  • در حالتی که نشانگر کلید سلکتور برروی نشان CUS قرار گیرد دستگاه پالس AA تولید شده را به پروژکتور متصل به دستگاه ارسال میکند.

توجه:

این دستگاه علاوه بر ورودی سوکت برق AC 220v دارای ورودی سوکت DC 12V یا DC 24v نیز می باشد و با هر دو نوع جریان برق راه اندازی میگردد.

خصوصيات ويژه دستگاه:

  • ساختار سبك و كم حجم
  • امكان استفاده از برق ٢٢٠ شناور
  • امكان استفاده از برق اضطراري شناور در زمان قطع برق ژنراتور ( ١٢ يا ٢٤ ولت)
  • استفاده از منبع برق كمكي خود دستگاه در زمان قطع تمامي خطوط نيرو (اصلي - اضطراري)
  • كاربري ساده و بدون نياز به هيچگونه دانش در زمينه دريانوردي يا ارسال علائم مورس
  • بدليل استفاده از نورافكن ويژه ، امكان ديده شدن علامت مورس دستگاه ده برابر حالت معمول
  • بدليل استفاده از نورافكن ويژه ، امكان ديده شدن كد مورس ارسالي حتي در روز

نمای دستگاه SICS Light از روبرو

نمای دستگاه SICS Light از روبرو

نمای دستگاه SICS Light از پایین

نمای دستگاه SICS Light از پایین

نمای دستگاه SICS Light از بالا

نمای دستگاه SICS Light از بالا

اشتراک گذاری در Facebookاشتراک گذاری در Google Plusاشتراک گذاری در Twitterاشتراک گذاری در LinkedInاشتراک گذاری در Telegram

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

مطالب مرتبط محصولات روشنایی  

صنایع روشنایی پرشین لایت
صنایع روشنایی پرشین لایت